Novelizace Školního řádu základní školy a Pravidel hodnocení žáků (klasifikačního řádu) základní školy
Novelizace Školního řádu základní školy a Pravidel hodnocení žáků (klasifikačního řádu) základní školy
Od 1.11.2020 vstupuje v platnost nové znění Školního řádu ZŠ a nové znění Pravidel pro hodnocení žáků (klasifikačního řádu) ZŠ. Obě změny souvisí s distanční výukou.
Do školního řádu je nově vložen §5a, který zní:
§5a Organizace vzdělávání distančním způsobem a pravidla průběhu vzdělávání distančním způsobem
1) Škola nebo jednotlivé třídy přechází na distanční vzdělávání na základě rozhodnutí příslušných orgánů (MŠMT, MZ, a jiné), případně na základě rozhodnutí ředitele školy, je-li k takovému rozhodnutí legislativně zmocněn.
2) Jako hlavní komunikační kanály jsou stanoveny webové stránky školy, webová aplikace Bakaláři, konkrétně její komunikační modul Komens a e-mail. Žáci (v případě žáků I. stupně žáci nebo jejich zákonní zástupci; dále jen žáci) jsou povinni pravidelně ve dnech školního vyučování nejméně jednou denně tyto informační kanály sledovat a řídit se pokyny zde uvedenými. Komunikace prostřednictvím uvedených kanálů probíhá zpravidla ve dnech školního vyučování v době 7.00 – 15.30. Nemohou-li žáci ze závažných důvodů komunikovat uvedenými způsoby, oznámí to neprodleně třídnímu učiteli, který s nimi domluví náhradní způsob komunikace a seznámí s ním ostatní vyučující a ředitele školy.
3) Distanční vzdělávání vyučovacích předmětů naukového zaměření probíhá on-line nebo off-line. Realizace vzdělávacího obsahu ve vyučovacích předmětech výchovného zaměření je v případě krátkodobého distančního vzdělávání (zpravidla po dobu nejvýše 4 týdnů) pozastavena, v případě dlouhodobého distančního vzdělávání je v závislosti na pokynech příslušných orgánů vzdělávací obsah redukován nebo je od realizace upuštěno.
4) Výuka je během distančního způsobu vzdělávání organizována následovně:
a) V jednotlivých ročnících I. stupně stanovuje organizaci výuky po dohodě s ředitelem školy a s ostatními vyučujícími v dané třídě třídní učitel; o způsobu organizace výuky informuje žáky a jejich zákonné zástupce. Změny stanovené organizace distančního vzdělávání musí být vždy nejméně 2 dny předem oznámeny žákům a jejich zákonným zástupcům.
b) V ročnících II. stupně stanoví organizaci výuky ředitel školy. O způsobu organizace výuky informuje žáky a jejich zákonné zástupce. Případné změny stanovené v organizaci distančního vzdělávání musí být vždy nejméně 2 dny předem oznámeny žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) V případě distančního vzdělávání on-line jsou žáci povinni se tohoto vzdělávání v reálném čase účastnit, v případě distančního vzdělávání off-line jsou žáci povinni plnit pokyny a úkoly učitelů v termínech stanovených učiteli. Tyto termíny musí být přiměřené věku žáků a povaze učiva a žák musí mít dostatečný časový prostor pro jejich splnění.
6) Za absenci žáka ve vzdělávání distančním způsobem se v případě on-line výuky považuje neúčast žáka na této výuce v reálném čase, v případě off-line výuky se za neúčast považuje nesplnění zadaných úkolů nebo nedostatek snahy o jejich splnění.
7) Omlouvání absencí žáků během distančního vzdělávání probíhá telefonicky z čísla zákonných zástupců nebo e-mailem z adresy zákonných zástupců. V případě pochybností o pravosti omluvenky je škola oprávněna požadovat písemnou formu omluvenky. Pro omlouvání platí termíny a lhůty uvedené v §1.
8) Nemůže-li se žák účastnit distančního vzdělávání z prokazatelně materiálních důvodů, může jeho zákonný zástupce požádat školu o zapůjčení potřebného vybavení. Vybavení je zapůjčováno v pořadí došlých žádostí až do vyčerpání počtu kusů zapůjčitelné techniky. V případě současného doručení více žádostí přesahujících disponibilní množství techniky mají přednost žáci tříd s větším rozsahem on-line výuky, případně rozhodne los. Zákonný zástupce je povinen do 2 pracovních dnů zajistit připojení předmětu výpůjčky k internetu a zahájení a průběžnou účast žáka na distančním vzdělávání. Pokud se žák i přes to, že má zapůjčené náležité technické vybavení, nebude bez uvedení jiného vážného důvodu distančního vzdělávání účastnit a zapůjčenou techniku k výuce využívat, je zákonný zástupce povinen ji na výzvu ředitele školy do 2 pracovních dnů vrátit. Další podmínky budou stanoveny ve smlouvě o výpůjčce.
9) Nemůže-li se žák z vážných důvodů dlouhodobě účastnit distančního vzdělávání ani s vypůjčenou technikou nebo nebylo-li možné mu techniku zapůjčit, stanoví příslušní vyučující s ohledem na možnosti žáka a jeho zákonných zástupců jiné formy účasti žáka na distančním vzdělávání. Zákonní zástupci a žáci jsou však povinni poskytnout škole nezbytnou součinnost.
10) Úpravy pravidel pro hodnocení žáků během distančního způsobu vzdělávání jsou uvedeny v klasifikačním řádu ZŠ Krouna.
Do klasifikačního řádu je nově vložen bod 13, který zní:
13. Hodnocení v průběhu vzdělávání distančním způsobem
13.1 Při hodnocení žáka a získávání podkladů pro hodnocení žáka během distančního vzdělávání se vždy přihlíží k věku žáka, jeho možnostem a podmínkám distančního vzdělávání. Hodnocení žáka musí být spravedlivé, objektivní a přiměřené věku žáků, vzdělávacímu obsahu a podmínkám žáka pro vzdělávání.
13.2 V případě krátkodobého vzdělávání distančním způsobem (zpravidla po dobu nejvýše 4 týdnů) jsou žáci hodnoceni převážně formativně s důrazem na motivační složku hodnocení. Sumativní hodnocení je používáno zejména jako motivační nástroj. Užití sumativního hodnocení klasifikačními stupni 3, 4 nebo 5 je možné pouze v odůvodněných případech po konzultaci s ředitelem školy v případě, že žák i přes přiměřené podmínky pro distanční vzdělávání neprojevuje opakovaně nebo trvale snahu, neplní zadané úkoly, apod., a proto jsou jeho výsledky opakovaně neuspokojivé.
13.3 V případě dlouhodobého vzdělávání distančním způsobem (zpravidla po dobu delší než 4 týdny) jsou žáci hodnoceni sumativně i formativně. Množství známek i četnost formativního hodnocení během distančního vzdělávání bude v rozsahu pouze nezbytně nutném pro získání podkladů pro hodnocení za dané učivo v určitém období období. To neplatí v případech kladného motivačního hodnocení žáků.
13.4 V případě distančního vzdělávání v délce převyšující 14 týdnů v daném školním pololetí se ustanovení o minimálních počtech známek nepoužijí.
Aktuální znění celého školního řádu je zde.
Aktuální znění celého klasifikačního řádu je zde.
Mgr. Josef Kyncl