Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky
Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.
Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics na anonymní bázi a cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.
Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.
Základní znalost dopravních značek, předpisů a situací je důležitá již od dětských let. Proto i v letošním roce (od 5. 3. do 11. 3. 2025) proběhla dopravní výchova na 1. stupni naší školy. Hravá výuka byla v tomto roce zaměřena na dopravní značky, situace na silnici, dopravní prostředky, zopakovali jsme si vše potřebné pro cyklisty a také důležitost ochranných pomůcek a prvků – helmy, chrániče, reflexní prvky či autosedačky v autech apod. Také jsme si procvičili, jak se zachovat v případě dopravní nehody.
Obsah a náročnost byla v jednotlivých třídách uzpůsobena věku žáků. Většinu znalostí jsme získali formou her v učebnách, tělocvičně, IT učebně (párování, kolíčkovaná, dopravní bingo, pexeso, vyhledávání na tabletech atd.) a prověřovali jejich zapamatování formou kvízů, křížovek, testů či běhacího dopravního diktátu a dopravní stezkou. Odměnou nám byly vyluštěné šifry, tajenky a malým školáčkům pak omalovánka s dopravní tematikou.
Děti mohu jen chválit. Byly šikovné, snaživé a moc hezky spolupracovaly ve dvojicích či skupinkách. Přeji jim, aby své získané znalosti a dovednosti vždy dokázaly využít v praxi při dopravním provozu.
Průběh jednotlivých hodin si můžete prohlédnout na fotografiích.
KPBI – Kraj pro bezpečný internet – pořádá každoročně soutěžní kvíz zaměřený na bezpečnou práci s internetem. Žáci naší školy se pravidelně účastní. V letošním roce se zapojili žáci 4., 5. a 6. třídy. V průběhu února proběhla registrace všech soutěžících, poté prostudování on-line materiálů k problematice kyberšikany a pohybu na internetu formou videí, textů, pracovních listů a obrázků. Následovalo on-line vyplnění soutěžního kvízu. Pokud žáci získali 20 bodů, postoupili do slosování o hodnotné ceny. Nebylo jich málo a já si jejich píle opravdu cením.
V minulých ročnících již byli někteří studenti naší školy vylosováni. Doufejme, že i letos se na naše žáky usměje štěstí. Případné vítěze zveřejníme na webových stránkách školy.
Studijní materiály jsou celoročně k dispozici na stránkách www.kpbi.cz.
V pátek 7. března 2025 se uskutečnilo vystoupení šermířské skupiny Pernštejni. Naši školu nenavštívili poprvé. V letošním roce předvedli svůj program zaměřený na období středověku. Hlavně však seznámili žáky s dobou husitskou. Proběhla dvě vystoupení – pro první stupeň a pro druhý stupeň. V jednotlivých divadelních scénkách byla žákům přiblížena důležitá fakta z doby husitských válek, kdo v bitvách bojoval, jaké se používaly zbraně i život lidí za dob válečných. Do jedné ukázky se mohly zapojit i děti. Vyzkoušely si vozovou hradbu, postavení husitů v bitvě a prohlédly si dobové zbraně. Na závěr zhlédly krátký výstup – šarvátku dvou šermířů. Žáci získali řadu nových informací, které v učebnici nenajdou.
Masopust – projektový den Masopust – lidově ostatky, fašank, voračky, voráčí, končiny či obecně karneval je třítýdenní svátek – slavnostní období mezi Vánocemi a postní dobou. Zatímco jeho počátek, který nastává po svátku Tří králů (6. ledna), má pevné datum, tak jeho konec na Popeleční středu je závislý na datu Velikonoc a končí tak v rozmezí od poloviny února do počátku března. V letošním roce byl konec 4. března a my jsme tento poslední masopustní den prožili v rámci projektového dne. První hodinu jsme se tradičně sešli v učebně č. 10 a čtvrťáci všechny přítomné seznámili s tím, co je to masopust, kdy se koná, jaké masky se objevují v průvodu, jaká tradiční jídla se připravují a sdělili nám mnoho dalších zajímavostí, které si předem připravili při slohu a v rámci domácí nepovinné přípravy. Následovalo rozlosování do skupin. Po přesunu do sálu školy již pokračovala skupinová práce, která byla zaměřena na řešení šifer, praktických úkolů či vědomostních úloh. Tajenkou či řešením vždy bylo slovo spojené s masopustem. Nakonec jsme vyrazili i ven, kde nás čekala masopustní stezka opět plná luštění. Všechna družstva splnila veškeré zadané úkoly, někteří se u toho řádně zapotili, ale cíle dosáhli opravdu všichni. Na závěr jsme vyhodnotili získané body a ocenili nejlepší družstva. Den se moc povedl, což si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích.
Karnevalové veselí ve školní družině 2 Únor je měsícem masopustu a karnevalů, a ani ve školní družině 2 jsme na tuto tradici nezapomněli. Vyzdobili jsme družinu maskami, které jsme tvořili. V den karnevalu se všichni proměnili v někoho jiného, například v pohádkové bytosti, zvířata a oblíbené filmové hrdiny. Zábavu začaly taneční a pohybové hry, následovaly soutěže a další zábavné aktivity. Obrovskou radost všem udělala návštěva bývalé žákyně Rózy, která dětem na obličej malovala nádherné motivy. Prožili jsme společné odpoledne plné smíchu, tance a radosti.
Tvořivé zimní měsíce ve druhém oddělení školní družiny Leden a únor byly ve druhém oddělení školní družiny plné tvoření a spolupráce. Všichni jsme se zapojili do různých aktivit, které nás bavily. Při vytváření obrázků jsme si společně povídali. Probírali jsme zajímavosti a tajemství podmořského světa a načerpali nové poznatky o sladkovodních rybách. Vytvořili jsme mnoho krásných výtvarných prací. V únoru děvčata nadchly ruční práce, háčkovaly a tvořily různé výrobky z vlny. Chlapci si oblíbili stavebnice, prováděli konstrukční práce a družinu zaplavilo mnoho krásných modelů. Nezapomněli jsme ani na pohyb, sportovali jsme v tělocvičně a užívali si hezkého počasí venku.
Zápis se týká všech dětí narozených od 1.9.2018 do 31.8.2019, dále všech dětí, kterým byl v r. 2024 odložen začátek povinné školní docházky, a případně i dětí mladších (narozených do 30.6.2020), jejichž rodiče se domnívají, že děti již dosáhly školní zralosti. Upozornění pro rodiče „pětiletých“ školáků: Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září 2019 do konce prosince 2019 k plnění povinné školní docházky je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení. Podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna 2020 do konce června 2020 jsou doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného (dětského) lékaře, tj. oba dva tyto dokumenty. Předložit je je nutné již při zápisu.
Zápis bude probíhat dvojí formou a bude záležet jen na zákonných zástupcích, kterou formu zvolí:
2. možnost: osobní účast dítěte při zápisu Tato forma je určena pro rodiče, kteří chtějí s dítětem absolvovat „klasický“ zápis ve formě významné události v životě dítěte i jeho rodičů. Součástí zápisu bude posouzení školní zralosti dítěte v rozsahu: rozumové schopnosti (barvy, tvary, schopnost abstrakce, atd.), motorika ruky, řečové dovednosti, smyslová zralost) v délce max. 10 minut. Zákonní zástupci budou moci s pedagogy ZŠ případně konzultovat, na co se ještě před nástupem dítěte do školy zaměřit. Termín této formy zápisu je středa 9.4.2025 od 12.30 do 16.00 v Základní škole Krouna, učebna č. 23 (1. patro). K zápisu si můžete už dopředu stáhnout a vyplnit žádost i s přílohami (ke stažení viz výše) a vezměte s sebou i rodný list dítěte (ten vám bude vrácen) a doklad totožnosti zákonného zástupce.
Doručeným žádostem bude přiděleno číslo přidělené k podané žádosti, které vám předáme stejným způsobem, jakým podáte žádost.
V termínu od 10.4. do 18.4.2025 bude na webu školy a na vstupu do školy bude zveřejněn výsledek zápisu podle přidělených čísel. Fyzické převzetí papírové podoby rozhodnutí o přijetí proběhne buď přímo během prezenčního zápisu nebo do 18.4.2025 prostřednictvím mateřské školy nebo jiným způsobem, který s vámi dohodneme.
Žádosti o odklad zahájení povinné školní docházky: Pokud jste již žádost o odklad nepodali, postupujte následovně
1) Stáhněte si následující dokument žádost o odklad povinné školní docházky K žádosti přiložte doporučení školského poradenského zařízení a doporučení dětského lékaře (nutné jsou oba tyto dokumenty).
2) Vyplněnou a podepsanou žádost můžete podat následujícími způsoby: − do datové schránky školy (datová schránka školy je 234jdw7), − e-mailem s elektronickým podpisem zákonného zástupce, − poštou, − vhozením do poštovní schránky školy − osobním podáním ve škole a to v termínu do 30.4.2025
Upozornění: O odklad zahájení povinné školní docházky je možné požádat pouze v době zápisu dítěte – tedy během dubna. Později podané žádosti budou muset být automaticky zamítnuty. Pro kladné vyřízení žádosti o odklad jsou nutné následující 2 doklady: doporučující vyjádření dětského lékaře nebo klinického psychologa a současně doporučující vyjádření pedagogicko psychologické poradny.
3) popis formální části zápisu: a) při formální formě zápis – viz výše b) při prezenční formě zápisu: zákonný zástupce dítěte požádá o zápis dítěte k plnění povinné školní docházky podáním vyplněné žádosti; bude ověřena totožnost zákonného zástupce a údaje uvedené v žádosti; na základě podané žádosti bude ihned zahájeno správní řízení a zákonným zástupcům bude, umožní-li to časové možnosti, na místě po ukončení praktické části zápisu vydáno rozhodnutí o přijetí dítěte k plnění povinné školní docházky. Pouze v případech, kdy během průběhu praktické části zápisu bude zákonným zástupcům doporučen odklad zahájení plnění povinné školní docházky, bude rozhodnutí vydáno v zákonných lhůtách po konečném stanovisku zákonného zástupce.
4) popis praktické částí zápisu: a) při formální formě zápis – bez praktické části b) při případné prezenční formě zápisu: se souhlasem zákonného zástupce proběhne rozhovor s dítětem jehož součástí je zjišťování školní zralosti: rozumové schopnosti (barvy, tvary, schopnost abstrakce, atd.), motorika ruky, řečové dovednosti, smyslová zralost) v délce max. 20 minut. V případě, že by zákonný zástupce s rozhovorem s dítětem nesouhlasil, je nutné toto sdělit při formální části zápisu; v opačném případě považujeme souhlas za konkludentní. V případě prezenčního způsobu zápisu může být zákonný zástupce dítěte přítomen u všech součástí zápisu.
V pátek 14. února naši školu navštívil hudebník Petr Toman se svou rytmickou show. Ve dvou vystoupeních – nejprve pro děti z mateřské školy a nižších ročníků základní školy a následně v hodině pro starší žáky, to řádně rozjel. Děti byly nadšené z programu, při kterém si mohly zazpívat, zatancovat, poznávat hudební nástroje a předvádět své pohybové a hudební dovednosti. Následující fotoreportáž vám přiblíží, jak sál v přístavbě budovy školy ožil.
Ve čtvrtek 27. února 2025 vyrazili žáci VIII. třídy do nově otevřené Laser Space areny v Pardubicích. Cílem projektové výuky bylo zpestřit dětem pohybové aktivity dalším způsobem, trénovat jejich postřeh, orientaci v neznámém prostředí i týmovou spolupráci a v neposlední řadě stmelovat třídní kolektiv. Osmáci se rozdělili do 4 týmů a soutěžili každý tým s každým. Hry probíhaly v simulovaném prostředí vesmírné lodi a po každé 15minutové hře vycházeli všichni pořádně uběhaní, udýchaní a zpocení. Ale spokojení. A přestože byly považovány za outsidery, bez jediné prohry nakonec skončil tým holek ve složení Agi, Ella, Marki a Verča. Pěkně to natřely i klučičím týmům :-).
Z pohledu dětí je svět kolem nás plný kouzel a čar – blesky, elektrování těles, stroje, které se točí a třeba k tomu ještě kouří, světlo, svítící drátky, oheň nebo tajemný dým z barevných kapalin. A aby děti opravdu viděly, že to nejsou žádná kouzla a čáry, ale normální „věda“, připravili jsme pro děti ze ŠD1 odpoledne plné pokusů. Už jen možnost podívat se do učebny fyziky a chemie byl pro většinu z nich zážitek, natož když děti viděly na vlastní oči v provozu kouřící parní stroj (mohly si i zatahat za funkční parní píšťalu), blesky a výboje v zatemnělé učebně, rozsvícené drátky, zapálení papíru bleskem nebo rozžhaveným drátkem, žhnoucí obloukovou lampu, bodové sváření dvou plíšků nebo dýmající kapaliny se suchým ledem a další pokusy. Ve školní družině si pak děti s paní vychovatelkou namíchaly nenewtonovskou kapalinu, která se za určitých podmínek chová jako pevná látka a za jiných jako kapalina.
Zájmové vzdělávání ve školní družině je mimo jiné i o zábavných a netradičních aktivitách. A jednou z nich byl i den bláznivých účesů, který si děti v ŠD1 užily ve čtvrtek 20. února 2025. Na programu bylo vzájemné česání, líčení, barvení, malování, gumičkování a sponkování s cílem vytvořit sobě nebo svému kamarádovi co nejšílenější účes. A podrobit se tomuto procesu musel každý, kdo do družiny byť jen nakouknul – takže “ozdobené” byly nejen děti a paní vychovatelka, ale i pan učitel a někteří žáci z 2. stupně, kteří se na nás přišli podívat. Aktivita byla primárně určena pro holčičky, ale s chutí a radostí se zapojila i většina kluků.
Den vydávání pololetního vysvědčení (30.1.2025) si žáci VI. a VII, třídy zpestřili florbalovým turnajem. Sami se rozhodli bojovat v sice mezitřídních, ale zvlášť klučičích a holčičích týmech, což samozřejmě mělo trochu vliv na celkové výsledky, ale ani dívky své zápasy vůbec nedávaly zadarmo.
Pořadí: 1. místo chlapci A 2. místo chlapci C 3.– 4. místo dívky A a chlapci B 5. místo dívky B Umístění ale není tolik důležité, hlavní je radost z pohybu, zábava a smysl pro fair play a zdravou soutěživost.